Svar på era frågor - del 1

2011-03-14 - 14:22:02
Nu äntligen kommer vi med respons på era kommentarer från inlägget om "Varför ska man tro på Gud?". Vi uppskattar verkligen att ni kommer med sådana kommentarer och att vi får en utmaning av att svara på dem. Vi tror att det är viktigt att man prövar sin tro och inte utesluter andra tankar.

Först och främst skulle jag vilja säga att jag skrev "Varför ska man tro på Gud?" för 2 år sedan och kan hålla med om att alla mina argument inte var klockrena. Dessutom använder jag ett ganska slarvigt språk men jag var trots allt bara 15 år.

Det är så som Håkan skriver, att det inte går att bevisa att det finns en Gud eller att Jesus var Guds son MEN jag tror det är viktigt att poängtera att kristendomen inte säger emot vetenskapen utan snarare tvärtom. Den vetenskapen som är ett faktum, avancerad och svår att förstå kan på ett vis vara ett bevis på en högre makt (I kristendomens fall Gud). Dessutom finns det inget som motbevisar Gud i vetenskapen. Det är lönlöst att försöka överbevisa varandra med fysiska bevis i den här frågan men man kan alltid diskutera dem och därför har jag försökt svara lite på era frågor och funderingar.

Allt i fetstil kommer från det gamla inlägget.

1. Universum kan inte ha blivit till av ingeting!
Allt som börjar existera kräver att något orsakar dess existens. 0+0=0!!! fatta det!!!? Det är inte 1!!! :P med det menar jag att universum inte kan ha blivit till av sig själv!


Ni har rätt Anders och Håkan när ni skriver att vetenskapens brist på kunskap om hur jorden kom till inte betyder att det finns en Gud, men jag ville bara förklara att vetenskapen inte är så säkra på sin sak som många av oss kanske tror. Och även om det finns en Gud, vad säger att det måste vara kristendomens Gud? Det är en bra fråga men i mina spekulationer kring universums uppkomst var mitt syfte bara att få läsaren att fundera över om det kan vara så att det finns en Gud - Försöka bryta fördomen att väldigt många litar blint på "vetenskapen". Personligen tror jag att det är "kristendomens Gud" på grund av att jag tror att Jesus var Guds son, och att han verkligen uppstod från det döda.

Några av er som kommenterat har frågat om hur Gud kom till, om det nu var han som skapade jorden? Personligen tror jag att Gud alltid har funnits och att tiden var något han skapade samtidigt som universum, för honom finns varken tid eller rum. För oss kan det vara svårt att förstå, just eftersom vi är bundna till tiden och lever i vår lilla ruta som vi har svårt att se utanför. Gud är så mycket större än vi någonsin kan förstå och vår verklighetsuppfattning är yttepytteliten och fel jämfört med Guds. Men jag tror att Gud ALLTID funnits. Där tror jag också att jag svarade lite på din fråga Niklas, om varför Gud valde att skapa universum just för 14 miljarder år sedan (eller hur längesedan det nu var), det är helt enkelt så att tiden inte fanns förrän då. Syftet med Guds skapelse tror jag helt enkelt är att Gud kände för det. Precis som vi kan komma att älska ett konstverk vi gjort kom han sedan att älska oss, hans skapelse.

Jaha mina vänner, detta var bara första frågan. Jag tycker det är bäst att vi delar upp det lite så att det inte blir så mycket på en gång. Ge gärna respons på det vi skrivit!

//Louise, Emma och Malin

Kommentarer
Postat av: Fotograf Johanna Shonali

tummen uuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuppp!!!!!!!

2011-03-14 @ 20:20:14
URL: http://shonali.blogg.se/
Postat av: sisuf

Jag tror det är viktigt att poängtera att kristendomen inte säger emot vetenskapen utan tvärtom. Den vetenskapen som är ett faktum, avancerad och svår att förstå kan på ett vis vara ett bevis på en högre makt(I kristendomens fall Gud). Det finns inget(säg till om jag har fel) som motbevisar Gud i vetenskapen.

2011-03-15 @ 17:23:40
Postat av: Louise

Jo, det stämmer Sisuf.

2011-03-15 @ 21:47:17
URL: http://louisegunnarsson.blogg.se/
Postat av: jepp

Tror du har rätt sisuf. Det finns vetenskapliga grundantaganden(materialism) som motsäger kristendomens världsbild men eftersom Gud är imateriel(ande) går det inte att bevisa eller motbevisa honom genom forskning på materia. Den diskussion man kan föra är därför helt filosofisk. En diskutabel fråga kan vara om universums ordning är ett tecken på en intelligent upphovsman eller om hela ordningen funnits redan från början i universums byggstenar och i så fall var denna massiva kodbas kommit ifrån.

2011-03-15 @ 22:06:48
URL: http://jerusalam.blogg.se/
Postat av: Sisuf

Precis jepp. Det som är ett tecken på att Gud är den upphåvsman du talar om är att det måste ha funnits något som skapade början, tiden alltså. För att skapa tiden behövs det något som står utanför tiden, Gud.

2011-03-16 @ 16:34:11
Postat av: Emil

Vetenskapen kan förklara hur, men alldrig varför.

Det kan däremot kristendomens Gud!

2011-03-16 @ 18:58:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0