Svar på era frågor - del 2

2011-03-15 - 20:32:15
Jag tänkte nu försöka fortsätta svara på era frågor kring inlägget om "Varför ska man tro på Gud?". Allt i fetstil är från det inlägget.

2. Världen är för komplicerad för att ha blivit till av en slump!
Jag kan omöjligt tro att universum har blivit till av en slump. Det finns så mycket som, om det hade varit liiite olikt så som det är nu så hade det inte kunnat finnas något levande på jorden. Nu när vi har läst biologi så har jag lagt mer och mer märke till hur avancerad vår natur är! Ta till exempel vatten och dess högsta densitet på 4 grader! Vatten är det enda ämnet som inte får högre och högre densitet ju mer det kyls ner. Istället har det sin högsta densitet på fyra grader och om det inte hade varit så så hade det varit svårt för fiskar att leva i vatten. Tänk vad Gud har tänkt till!


Kära Emma hade en bra liknelse till det här. Att universum skulle ha kommit till av en slump och ur kaos är lika troligt som att en explosion på en soptipp skulle skapa ett komplett jetplan. Du skriver Niklas att det finns även mycket med skapelsen som inte är fantastiskt, och du tar upp exempel på hur olika människor väljer att förklara detta. Själv tror jag på att ondskan existerar på grund av människans fria vilja och att det är vi själva som förstör för oss. Gud ger oss ett val och vill inte tvinga oss till någonting, därför finns ondskan. Där har vi ju svaret på varför ekosystemet kommer i olag, men kanske inte till varför mutationer sker till exempel. Eller naturkatastrofer. Det tror jag beror på att när de första människorna valde bort Gud så kom ondskan in i världen och allt blev fel. Balansen som fanns blev kaputt. Djurriket tog skada och lika så människorna, världen blev upp och ned, mörk och utan Gud. Samtidigt kan man inte förneka evolution, djur och människor utvecklas och anpassar sig till sin omgivning, därav mutationer. Och djur som dör ut? Jo, vi människor har gjort moder jord till en soptipp. Jag kan tänka mig att allting, verkligen allting gick fel vid syndafallet. Sjukdomar, världen, omgivningen, djuriket, naturen, människors hjärtan, hela balansen i universum. Gud är allsmäktig, men han kan inte tvinga någon och vill inte tvinga någon. I och med att människorna valde att vända sig bort från Gud får också Satan tillfälle att rota sig och får människor till att göra olika hemskheter. Vi påverkas också av vår omgivning till att bli vilka vi är, såklart. Men från grunden handlar ondskan om när vi vände oss bort ifrån Gud.

/Malin och Louise


Kommentarer
Postat av: Natanael

I Islam talas det ju ofta, vad jag hör iaf, om hur det gäller att leva rätt och på så sätt nå upp till paradiset, om att Allah sitter i slutet och dömer en ändå, att man inte kan vara helt säker osv. I kristendomen finns det vad jag förstått en annan syn där förlåtelsen är det centrala, där man inte behöver leva rätt eller så, utan det kan man be om ursäkt för till Gud och så är det ok. Är det så lr? Vad hindrar i så fall att man väntar till slutet av sitt liv med att omvända sig? Och även om det är så att man ska leva på ett visst sätt, kan man inte testa massa saker först, och sedan bara få förlåtelse ändå, om man väljer att bli kristen sedan?



Kul blogg förresten. Kikar nog inte lite mer.

2011-03-16 @ 20:04:49
Postat av: Louise

Roligt att du gillar vår blogg Natanael!



Ja, du har rätt, som kristen får vi förlåtelse för alla våra synder om och om igen, oavsett hur stor synden är. Men bara för det så är det ju inte så att vi tänker "Yes! Nu kan jag leva hur jag vill hela livet och sedan be om förlåtelse innan jag dör" för vi vill verkligen leva så som Gud har planerat för oss och dessutom kan ingen veta när man ska dö. Vi skriver gärna ett längre inlägg om detta, för det är ett stort ämne.

2011-03-17 @ 09:50:51
URL: http://louisegunnarsson.blogg.se/
Postat av: Natanael

Det skulle så "Kikar nog in lite mer", inte inte :P



Men ja, skriv gärna längre om ni har tid. Det är kul att få lite koll.



2011-03-17 @ 11:56:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0